B-stroom – 1ste jaar – Nestklas

B-stroom – 1ste jaar – Nestklas

De Nestklas is een vernieuwende onderwijsvorm waarin de leerlingen van 1B steeds les krijgen onder begeleiding van drie leerkrachten. Deze werkvorm noemen we ook co-teaching.

Het doel van de Nestklas is om leerlingen te ondersteunen op een manier die het beste bij hun individuele behoeften past. Hierbij staan maatwerk en differentiatie centraal, zodat elke leerling op zijn of haar eigen niveau kan leren en op hun eigen werktempo kan werken.

In de Nestklas is er speciale aandacht voor remediëring, hierbij ondersteunen we leerlingen die extra hulp nodig hebben om bepaalde leerdoelen te bereiken. Dit kan betekenen dat de leerling extra uitleg krijgt of intensiever begeleid wordt bij bepaalde vakken. De werkvormen worden ook voortdurend afgestemd op de leerling, zodat iedereen optimaal kan profiteren van het onderwijs.

De leeromgeving in de Nestklas is ingericht met het oog op de specifieke noden van elke leerling. Dit betekent dat er kan gewerkt worden met verschillende leermiddelen, zoals visuele hulpmiddelen, stilteplekken of juist interactieve werkstations. Op die manier creëren we een leeromgeving waarin elke leerling zich kan ontwikkelen.

Er wordt ook sterk gefocust op het zelfregulerend werken van leerlingen. Dit betekent dat leerlingen actief werken aan hun zelfredzaamheid en verantwoordelijkheidszin. Ze leren o.a. om hun werk te plannen met behulp van een extra agenda en werkschema’s, en er wordt veel aandacht besteed aan zelfreflectie. Dit alles gebeurt onder begeleiding van een leerlingencoach en de andere leerkrachten.

Elke leerling beschikt bovendien over een eigen Chromebook, wat hen helpt om hun taken efficiënt uit te voeren en draagt bij tot hun zelfstandigheid.

Tot slot is er een directe opvolging van het welbevinden en de leerwinst van elke leerling. De leerkrachten zorgen ervoor dat zowel de emotionele als de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen voortdurend wordt gemonitord en bijgestuurd waar nodig.

Kortom, de Nestklas biedt een flexibele, op maat gemaakte leerervaring waarbij het welbevinden, de leerontwikkeling en de groei in zelfstandigheid van elke leerling voorop staan.