
3de graad – Vogué – Frankrijk
Onze leerlingen van de derde graad gingen op buitenlandse reis naar Frankrijk. In Vogué, een dorpje aan de rivier de Ardèche, ontmoetten ze leerlingen van
Onze school gelooft dat internationalisering en mobiliteitsprojecten, zoals Erasmus+, een krachtige motor zijn voor de ontwikkeling en leerervaringen van onze leerlingen en onze leerkrachten.
We streven ernaar dat onze leerlingen na hun deelname aan een Erasmus+-mobiliteit meer spreekdurf en zelfvertrouwen ontwikkelen om in een vreemde taal te communiceren met anderstalige leeftijdsgenoten. Via sociaal-culturele activiteiten en inclusiemogelijkheden die uit de mobiliteit voortvloeien, brengen we de missie van ons gemeenschapsonderwijs – respectvol samen leren en leven – concreet in praktijk.
Erasmus+-activiteiten buiten de schoolmuren (GWP) bieden unieke kansen om taalvaardigheid, culturele competenties en sociale vaardigheden te versterken. Door internationale uitwisselingen, gezamenlijke projecten en samenwerking met partnerscholen leren leerlingen actief communiceren, samenwerken, hun eigen leerproces te sturen en hun digitale geletterheid te verhogen. Zo ervaren ze leren als een ontdekkingsreis, wat hun motivatie, zelfvertrouwen en betrokkenheid aanzienlijk vergroot. Daarenboven willen we hen op deze manier optimaal voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst.
Erasmus+ vormt zo een krachtige hefboom om zowel hun persoonlijke als academische ontwikkeling te stimuleren, terwijl ze tegelijkertijd leren omgaan met diversiteit, respect en internationale samenwerking.
Door internationale uitwisseling ontdekt het schoolteam nieuwe pedagogische methoden, kunnen ze deze in de klas toepassen en terugkoppelen naar hun collega’s. Het resultaat is een versterkt schoolteam dat elkaar inspireert, kennis deelt en de kwaliteit van ons onderwijs continu verbetert. De opgedane expertise wordt systematisch geïntegreerd in schoolprojecten en lessen, zodat innovatie niet beperkt blijft tot individuele ervaringen, maar ten goede komt aan het hele leerproces.
De focus binnen ons pedagogische project ligt momenteel op taalvaardigheid, flexibel organiseren, zelfregulatie, bewegend leren, outdoor teaching, teamteaching maar bovenal op LEERPLEZIER. Dit alles kadert in ons professionaliseringsplan.
Onze visie is dat Erasmus+ een brug vormt tussen kennis en vaardigheden. Goed opgeleide en gemotiveerde leerkrachten creëren uitdagende, inspirerende leeromgevingen, waarin leerlingen hun talenten kunnen ontplooien. Mobiliteiten bieden zowel leerlingen als leerkrachten de kans om internationale perspectieven te integreren in het dagelijkse onderwijs en vormen zo een duurzame stimulans voor de kwaliteit, inclusie en innovatie binnen onze school.
Kortom, Erasmus+ is voor ons geen losstaand project, maar een strategisch middel om leerlingenparticipatie, professionalisering en teamontwikkeling met elkaar te verbinden. Zo bouwen we aan een schoolcultuur waarin leren plezierig, uitdagend en betekenisvol is, voor iedereen.

Onze leerlingen van de derde graad gingen op buitenlandse reis naar Frankrijk. In Vogué, een dorpje aan de rivier de Ardèche, ontmoetten ze leerlingen van

De cursus benadrukte het belang van leeromgevingen die de behoeften van elke leerling respecteren en ondersteunen. Dit betekent dat klaslokalen flexibel en aanpasbaar moeten zijn